Efficiëntie en kwaliteit in de spuitcabine

Er komt een hoop bij kijken voordat een auto kan worden overgespoten. Zo moet de schade netjes weggewerkt zijn en de oppervlakte helemaal glad en stofvrij om het juiste resultaat te krijgen. Maar het spuiten in de spuitcabine gaat verder dan alleen een mooie laklaag. Want hoe zorg je ervoor dat de kleur exact matcht met de lak die al op de auto zit? En kan het accupakket van een elektrische auto eigenlijk wel tegen de hoge temperaturen in een spuitcabine?

Snelheid en kwaliteit

Om spuitwerk van de hoogste kwaliteit te kunnen leveren, wordt de oppervlakte na het schuren eerst grondig ontvet. Hiervoor worden twee ontvetters gebruikt, waarvan de ene op basis van siliconen en de andere op waterbasis om de oppervlakte geheel vuil- en vetvrij te maken. Vervolgens wordt de auto zorgvuldig afgeplakt en is het tijd om de verf te mengen.

Om exact de juiste carrosseriekleur te creëren, wordt eerst een onbeschadigd deel vlak bij de schade goed schoongemaakt en de kleurwaarde gemeten met een speciale scanner. Die gegevens worden doorgegeven aan de computer van een revolutionaire verfmengmachine die automatisch de gewenste kleur mengt. Mocht de kleur toch niet 100% overeenkomen met de originele kleur van de auto, dan komt het vakmanschap van de autospuiters van Boekhorst Autoschade naar voren en wordt de kleur handmatig bijgetint.

Een groot voordeel van de verfmengmachine waar Boekhorst Autoschade in heeft geïnvesteerd, is dat het mengen van de verf aanzienlijk sneller gaat dan voorheen. Daarnaast kan er gekozen worden voor lagere hoeveelheden, zodat er minder verf verspild wordt, wat natuurlijk beter is voor het milieu.

Spuitcabine en drogen

Het spuiten van een auto is bij iedere klus weer anders. Bij een metallic lak zijn er bijvoorbeeld meer lagen nodig dan bij een uni lak. Ook verschilt het per kleur welke soort grondverf moet worden gebruikt. Aangezien de spuiterij van Boekhorst Autoschade op volle toeren draait en het hele jaar door ieder dag auto’s spuit, is behalve kwaliteit ook snelheid van groot belang.

Daarom heeft Boekhorst Autoschade ook geïnvesteerd in speciale spuitcabines die een grote bijdrage leveren aan de kwaliteit en snelheid van de spuitwerkzaamheden. Deze cabines zuigen niet alleen de verfdampen weg, maar verwarmen ook de ruimte om de lak netjes én snel te laten drogen.

Via een beeldscherm buiten de spuitcabine wordt ingevoerd om wat voor soort auto het gaat, welk carrosseriedeel wordt gespoten en welke aandrijving het voertuig heeft. Dat laatste is best belangrijk gezien de toename van het aantal elektrische en hybrideauto’s, want niet ieder accupakket is bestand tegen de hoge temperaturen van een spuitcabine.

Speciaal voor elektrische voertuigen gebruikt Boekhorst Autoschade een andere laksoort die op een lagere temperatuur kan drogen. Daardoor hoeft de spuitcabine minder te worden verwarmd en is er geen risico op prestatieverlies van het accupakket tijdens het drogen. Dit is opnieuw een bewijs dat Boekhorst Autoschade vol inzet op innovatief schadeherstel en ook investeert en innoveert in de spuiterij. Voor de beste kwaliteit voor de auto én voor de veiligheid van de werknemer.

Kunnen wij helpen?

Stel je vraag

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

EVEn BELLEN?

Wij helpen je graag via
085 0444 555.

Langskomen kan altijd

Bekijk welke vestiging bij jou in de buurt zit.