Gecertificeerd waterstofauto’s repareren
De toekomst van autorijden is emissievrij. Dat kan met een elektrische auto die je moet opladen, zoals een Tesla, maar er is ook een veelbelovende toekomst weggelegd voor waterstofauto’s. Het toenemende aantal waterstofauto’s op de Nederlandse wegen heeft ook gevolgen voor de autoschadebranche. Vanwege de geavanceerde technologie en hoge veiligheidseisen van het aandrijfsysteem, is schadeherstel aan dit soort auto’s een vak apart. Het vergt specifieke scholing en investeringen.
Specialistisch schadeherstel
Vanwege de innovatieve voertuigconstructie en hoogwaardige onderdelen, stellen fabrikanten van elektrische auto’s extra hoge eisen als het aankomt op schadeherstel. Het is niet vanzelfsprekend dat alle elektrische auto’s door alle schadeherstelbedrijven gerepareerd mogen worden. In de meeste gevallen mogen alleen gecertificeerde bedrijven, zoals Boekhorst Autoschade, met speciaal geschoold personeel dit soort auto’s herstellen. En dit geldt ook voor waterstofauto’s.
Toyota Mirai en Hyundai Nexo
Bij een waterstofauto worden de wielen elektrisch aangedreven, maar wordt de stroom naar de elektromotor geleverd door een brandstofcel in plaats van een grote oplaadbare batterij. Een brandstofcel is een apparaat onder de motorkap dat waterstof uit de tanks omzet in elektriciteit. De enige ‘uitstoot’ bij dit proces is waterdamp. De Toyota Mirai en Hyundai Nexo zijn voorbeelden van waterstofauto’s die al enige tijd in Nederland verkocht worden, maar dat worden er in de komende jaren steeds meer.
Schadeherstel waterstofauto
Waterstof is nu nog een alternatieve aandrijfvorm, maar kan de standaard aandrijving van de toekomst worden. Als toonaangevend schadeherstelbedrijf is Boekhorst Autoschade optimaal voorbereid op de ontwikkelingen in de auto-industrie. Zo is het als een van de weinigen in Nederland, officieel gecertificeerd om schades aan waterstofauto’s te repareren. De medewerkers die aan de auto’s mogen werken, zijn hiervoor speciaal opgeleid.
Aandacht voor veiligheid
Dat er hoge eisen worden gesteld aan schadeherstelwerkzaamheden van waterstofauto’s, komt doordat waterstof onder hoge druk is opgeslagen in de tanks van de auto. Waterstof is hoog ontvlambaar en een lekkage in het waterstofsysteem – wat bij een schadeauto niet onwaarschijnlijk is – kan leiden tot gevaarlijke situaties. Daarom zijn er waterstofmeters aanwezig om te controleren dat de omgeving waterstofvrij is, om mogelijke risico’s tijdens de werkzaamheden te minimaliseren.
Kunnen wij helpen?
Stel je vraag
EVEn BELLEN?
Wij helpen je graag via
085 0444 555.
Langskomen kan altijd
Bekijk welke vestiging bij jou in de buurt zit.