
Hoe spuit je speciale kleuren?
De tijden dat een auto alleen leverbaar was in een aantal eenvoudige uni lakken of een enkele metallic kleuroptie, liggen al ver achter ons. Tegenwoordig worden auto’s geleverd in allerlei verrassende metallic of parelmoer lakken die op innovatieve wijze worden aangebracht voor een verbluffend kleureffect. Door continu te innoveren is Boekhorst Autoschade in staat om ook schadeauto’s met dit soort bijzondere lakken weer geheel ‘fabrieksnieuw’ te maken.
Het spuiten van een auto is sowieso al een vak apart, waarbij vakmanschap en innovatie samenkomen om de gewenste uitstraling te creëren. Het luistert heel nauw, want oneffenheden zijn direct zichtbaar en de kwaliteit van het spuitwerk maakt of kraakt de gehele aantrekkingskracht van de auto.

Specialistisch werk
Het vakmanschap van de medewerkers bij Boekhorst komt vooral naar voren als delen van de auto moet worden gespoten in een ‘lastige’ kleur, zoals een parelmoerlak. Die is opgebouwd uit meerdere lagen met meerdere kleuren, die op zorgvuldige wijze moeten worden aangebracht en gedroogd.
Elke laag, inclusief de grondverf, dient precies goed te zijn om tot het juiste eindresultaat te komen. Het kleurrecept van de fabrikant is een goede basis, maar vaak moet de kleur nog worden bijgetint. Met behulp van een speciale scanner, waarmee de exacte kleurwaarde kan worden gemeten op een onbeschadigd deel van de auto, wordt het beste kleurrecept bepaald. Die gegevens worden doorgegeven aan de computer van een revolutionaire verfmengmachine die automatisch de gewenste kleur mengt.
Toch is het met dit soort ‘ingewikkelde’ carrosserielakken mogelijk dat de kleur alsnog handmatig moet worden bijgemengd. De lak wordt dan op diverse proefstalen gespoten en vergeleken met de auto, net zo lang tot de juiste kleur is bepaald. Het uiteindelijke kleurmengsel wordt uiteraard opgeslagen, mocht er in de toekomst een zelfde kleur auto bij Boekhorst binnenkomen voor schadeherstel.

Verwarmde spuitcabine
Om een onberispelijke en fabrieksnieuwe laklaag te creëren, is het ook van belang dat de verf met de juiste snelheid en in de juiste omstandigheden droogt. Daarom heeft Boekhorst Autoschade geïnvesteerd in speciale spuitcabines die na het spuitwerk worden verwarmd. Via een beeldscherm buiten de cabine wordt ingevoerd welk carrosseriedeel is gespoten, welke laksoort is gebruikt en welke aandrijving het voertuig heeft. Op basis hiervan bepaalt de spuitcabine wat de juiste temperatuur is en waar de luchtcirculatie moet ontstaan om de lak perfect te laten drogen.
Voor elektrische auto’s worden laksoorten gebruikt die dezelfde kwaliteit bieden, maar op een lagere temperatuur drogen. Een te hoge temperatuur in de spuitcabine vergroot namelijk de kans op schade of prestatieverlies van het kostbare accupakket.
Indien nodig beschikt Boekhorst Autoschade ook over speciale UV-lampen om de lak te drogen. Voor de laatste laklaag die wordt aangebracht – de blanke lak – gebruikt Boekhorst een speciale luchtdrogende laksoort, waardoor de spuitcabine helemaal niet hoeft te worden verwarmd en het energieverbruik verder wordt verlaagd.

Kunnen wij helpen?
Stel je vraag
EVEn BELLEN?
Wij helpen je graag via
085 0444 555.
Langskomen kan altijd
Bekijk welke vestiging bij jou in de buurt zit.