Hybride verbindingen zie je niet alleen bij PHEV’s
Het correct herstellen van schade aan een auto is in de loop der jaren flink veranderd. Het is niet langer simpelweg een klus die je uitvoert met een hamer en een getraind oog. Auto’s zijn steeds slimmer opgebouwd. Tegenwoordig zijn bepaalde delen van de carrosserie bijvoorbeeld vastgezet met hybride-verbindingen. Dat heeft niets te maken met hybride-auto’s of plug-in hybrides. Nee, het gaat om verbindingen waarbij minimaal twee verschillende manieren van montage zijn gebruikt.
Waarom de overstap naar hybride-verbindingen?
Een van de redenen waarom er tegenwoordig gebruik wordt gemaakt van hybride-verbindingen, is de materiaalkeuze. Klassieke grote chromen metalen bumpers van vroeger werden zachte kunststof bumpers en deze veranderden weer naar in de vormgeving geïntegreerde bumpers. Daarbij innoveren ook continu de verbindingen. De tegenwoordig gebruikte materialen en bevestigingsmethoden bieden simpelweg meer mogelijkheden voor een gestroomlijnde vormgeving.
Bumpers zijn dan ook tegenwoordig bijna altijd geïntegreerd in het algehele design van de auto. Deze kunststof onderdelen kunnen goed tegen een stootje en kunnen ook makkelijk vervangen worden. Om er echter voor te zorgen dat je auto de volgende ochtend niet opeens een bumper mist, worden er meerdere verbindingen gebruikt. In dit geval is dit vaak een klem in combinatie met een schroef.
Het is belangrijk om bij herstel de kwaliteitsnormen van het merk aan te houden. Zo kan een fabrikant van een merk ervoor kiezen om de montagemethode toch te veranderen als blijkt dat een onderdeel als bijvoorbeeld de bumper op een betere manier gemonteerd kan worden. Boekhorst Autoschade heeft direct contact met de fabrikanten om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en verbindingen.
Lijm- en popnagelverbinding
Efficiëntie en een gestroomlijnde vorm zijn ook een belangrijk aspect als het gaat om elektrische auto’s. Een zo glad mogelijke carrosserie kan ervoor zorgen dat de actieradius zomaar 50 kilometer groter wordt. Gewichtsbesparing is een ander belangrijk aspect en daarom kiezen steeds meer fabrikanten voor aluminium of kunststof onderdelen. De staalsoorten in moderne auto’s veranderen ook mee, denk bijvoorbeeld aan High-Strength Steel of nog hardere staalsoorten.
Om deze materialen goed te kunnen monteren kiezen fabrikanten steeds vaker voor een hybrideverbinding met popnagels en lijm. Lassen is dan niet nodig waardoor er geen extreme hitte in het staal komt. Deze hitte verandert namelijk de hardheid van het staal. Het behoud van de juiste hardheid is essentieel voor het absorptievermogen van de crashzone en dus voor de veiligheid. Bij schade is vervangen van deze delen specialistisch werk. Boekhorst Autoschade heeft speciale gereedschappen en kennis om ook dit soort hybrideverbindingen te kunnen toepassen. Zo kunnen wij garanderen dat elke auto volgens de meest recente fabrieksnormen is hersteld.
Boekhorst Autoschade staat al 75 jaar garant voor innovatief schadeherstel en is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende schadeherstelbedrijven van Nederland. Het bedrijf houdt alle ontwikkelingen in de schadebranche nauwlettend in de gaten en investeert regelmatig in scholing en de modernste apparatuur om dienstverlening en schadeherstel van het hoogste niveau te blijven aanbieden. Hiermee kan ook sneller en efficiënter worden gewerkt, wat resulteert in een snellere afhandeling, minder wachttijd voor de klant en lagere reparatiekosten.
Kunnen wij helpen?
Stel je vraag
EVEn BELLEN?
Wij helpen je graag via
085 0444 555.
Langskomen kan altijd
Bekijk welke vestiging bij jou in de buurt zit.